Saturday, April 20, 2024   Login
  

עלובי החיים /  ויקטור הוגו.

הספר נכתב לפני 150 שנה אך למרות השנים הרבות שעברו מאז, ספר זה עדיין נשאר רלוונטי. ספר זה מדבר על החברה הצרפתית לפני 150 שנה אך בדיעבד, אני יכולה לומר בבטחה שספר זה מדבר לא רק על החברה הצרפתית, אלא טמון בו מסר אנושי עמוק מאוד.

גיבור הספר הוא ז'ן ולז'ן, בן עניים מעיר קטנה בצרפת. ז'ן ולז'ן גונב לחם עבור אחייניו הקטנים הרעבים ונשלח לכלא. הוא גונב את הלחם רק בגלל המצב הקיומי שלו. אחותו לא מסוגלת לקנות אוכל, אף לא לחם. אף אחד לא מנסה להושיט יד למשפחה זו ולעזור להם להתקיים בצורה מכובדת. ז'ן ולז'ן לא עושה זאת מרוע. הוא לגמרי מודע ששגה אך יחד עם זאת היה עליו לחשוב על אחייניו הקטנים ולכן הוא ביצע את המעשה. כליאתו מעוררת בו זעם רב כלפי החברה האנושית. ז'ן משתחרר ויוצא למסע מסוכן למען יושרו ושמו הטוב, למען הצדק ולמען העניים והמדוכאים.

שלל דמויות בלתי נשכחות מלוות את ז'ן ולז'ן במסעו העיקש אל עולם טוב יותר: קוזט הילדה הנטושה, מריוס הצעיר המהפכן, ז'בר השוטר הנוקשה, פנטין האומללה המידרדרת לזנות ואחרות- כולן נאבקות על קיומן ועל אושרן בתוך חברה אכזרית ומושחתת, בצרפת במאה התשע-עשרה המיטלטלת בין מהפכה חברתית והסתאבות.

אני ממליצה לקרוא את הספר הזה מפני שזוהי חוויה בלתי נשכחת. אנחנו לא רק "נזרקים" לצרפת, למאה ה-19, אלא גם מקבלים פרספקטיבה על עצמנו, על העולם שבו אנו חיים ועל האנשים שסובבים אותנו. הוגו, מחבר הספר, אמר אף את הדבר הבא :"כל עוד ינציחו החוקים והנהגים פינות גיהינום בתוככי החברה...כל עוד יהיו בעולמנו עוני ובערות, לא יהיו ספרים מעין זה מיותרים בו". זאת היא האמת לאמיתה. ספר זה נגע בי בפן האישי והפנימי, בצד העמוק יותר. אחרי שקראתי את הספר וגם במהלכו, התחלתי לחשוב על עצמי. מי אני כאדם, האם אני מרוצה ממני וממה שאני כיום, מהערכים שמנחים אותי בחיים. גיבור הספר ז'ן ולז'ן הצטייר בעיניי כבנאדם נדיב. למרות שעולם אין אנשים קדושים אך עדיין, ז'ן ולז'ן הוא כמעט קדוש, הוא כמעט מלאך. ומי יודע, אולי באמת הוא הסתיר זוג כנפיים מאחורי הגב.

 כל העלילה של הספר נגעה בי. ז'ן ולז'ן לא הפסיק להפתיע אותי. כמה מעשים טובים הוא עשה, זה פשוט לא ייאמן. עכשיו אני רוצה להיות דומה לו, אני רוצה להיות נדיבה כמוהו מבלי לבקש שום דבר בחזרה. ז'ן ולז'ן תמיד, אבל תמיד חשב על אחרים בכל מעשיו. פעם שאלתי את עצמי אם בנאדם אחד יכול לשנות את העולם, או שמא דבר זה מצריך הרבה יותר מאדם אחד. אך עכשיו אני בטוחה שאדם אחד אכן יכול לשנות הרבה דברים בעולמנו ולגרום להבדל בחיינו. ז'ן ולז'ן יגרום לכם לחשוב על החיים שלכם, על החברה העכשווית שלנו, שלצערי היא לא שונה בהרבה מהחברה שהייתה קיימת לפני 150 שנה, ספר זה יעיר לכם את העיניים. מי יודע, אולי בסוף תרצו להידמות לז'ן ולז'ן מהבחינה האנושית, מהבחינה הערכית. ז'ן הוא בנאדם מדהים, טמון בערכים. אני אישית כל כך הייתי רוצה שיהיה לי אדם כזה לצדי, במסע שלי בחיים.

ז'ן ולז'ן הוא בנאדם שהצליח להראות, על אף החוקים ועל אף הכללים שקיימים בחברה, שאדם יכול לשנות את העולם, את המציאות הקיימת בעזרת מעט חמלה, נדיבות, טוב לב ומלא אהבה. אלו הם דברים שאנחנו בדיעבד יודעים. תמיד צריך להיות נחמד לאנשים, תמיד צריך להראות טוב לב. למרות הידיעות האלו, ספר זה מתעלה על כל דבר שחשבנו שידענו. הלוואי ובעולמנו היו יותר אנשים כמו ז'ן ולז'ן. אנשים שלא מייחסים חשיבות לסטאטוס החברתי, אנשים שאף פעם לא חוסכים על הזולת גם אם הדבר בא על חשבונם האישי. ז'ן ולז'ן נתן גם כשלא היה לו יותר מה לתת. הוא נתן אהבה והרבה אהבה. אהבה במלוא מובן המילה לכל אדם ואדם רק מעצם היותו אדם.

לסיום, בספר זה יהיו פעמים שתרצו לבכות ויהיו פעמים שתרצו פשוט לחייך חיוך רחב גדול. זהו ספר יחיד במינו, ספר שאי אפשר להשוות לשום ספר אחר בעולם. ספר שמראה שבעזרת אהבה גדולה אפשר לשנות את העולם כולו ושבעזרת אהבה העולם שלנו והחיים שלנו יהיו הרבה יותר טובים והכול יהיה בסדר!

 

 

בית חינוך גליל מערבי, ת.ד 56 נהריה. טלפון : 04-9933333 , פקס: 04-9520252 

מסלול  אישי  להצלחה