Friday, March 29, 2024   Login
  

ליילה / פרידון זיימוגלו

זהו ספר מעניין וכובש על עולם שונה משלנו. הוא מספר על הנשים בתרבות אחרת משלנו, בתרבות הערבית.

גיבורת הספר היא ליילה. היא חכמה ורגישה, בעלת תעוזה וגם תמימה. ליילה מתארת לנו את ההתבגרות שלה מגיל צעיר. היא גדלה בעיירה ענייה בשנות החמישים. היא חיה בתוך משפחה שבה שלטון האב הוא זה שקובע את "כללי המשחק" בחיים, משפחה פטריארכלית. אביה של ליילה הוא שיכור, אלים, גס רוח ואכזר. הוא מכה את אשתו וילדיו וכולם צריכים לציית למרותו, ללא יוצא מהכלל.

ליילה היא הצעירה ביותר במשפחה. יש לה שני אחים ושני אחיות. לליילה אין ילדות מאושרת בעליל. יש לה הבזקים קטנים של שמחה כאשר היא הולכת לבית הספר ומשחקת שם עם חברותיה. במהלך הסיפור אנחנו מתוודים לתמימותה של ליילה שמפעם לפעם אף יוצרת מצבים שיש בהם חוש הומור.

משפחתה של ליילה היא משפחה מאוד ענייה בשנות החמישים. האוכל מצומצם מאוד ואף השירותים הם לא שירותים סטנדרטיים כמו שאנחנו מכירים כיום אלא הם פשוט בור באדמה. לאב המשפחה אין עבודות קבועות אלא רק עבודות מזדמנות. כאשר תכניותיו לא הולכות בצורה שהוא רוצה ומתכנן הוא "שופך" את חמתו על משפחתו, הוא מכה. החיים הם מאוד פרימיטיביים, בני המשפחה צריכים להיות כמו צל ושטיח עבור האב, הם רכושו ובעיקר הנשים. מאוחר יותר המשפחה כולה עוברת לאיסטנבול המודרנית אך גם שם המצב לא משתנה.  הדרך לצאת מן הסיוט הזה, מן הפחד התמידי מאב המשפחה המכה היא פשוט להינשא. להינשא כמה שיותר מהר. כתוצאה מכך, ליילה, בגיל 16 בלבד, מנצלת את הסיטואציה הזאת ונישאת לבחור שהיא אינה מכירה היטב. אמה אף אומרת לה " זו תהיה ההצלה שלך" אך בהמשך אנו מבינים שהיא טועה. חייה כאישה נשואה גם כן אינם מאושרים.

לסיכום, אני רוצה להמליץ על ספר זה מכיוון שהוא ספר מטלטל ופוקח עיניים שנקרא פשוט בנשימה עצורה. ליילה מנסה כנגד כל הסיכויים למצוא אושר ולהגשים את חלומותיה. אני אהבתי את הספר. אהבתי את ליילה. היה לי איכפת ממנה.  ספר זה מראה שנשים היו אמיצות גם בשנות החמישים כאשר הגברים ניהלו את המשפחה. הנשים הם מאוד חזקות, מאז ומתמיד היו כאלה. 

קגנוביץ דורית יב7

בית חינוך גליל מערבי, ת.ד 56 נהריה. טלפון : 04-9933333 , פקס: 04-9520252 

מסלול  אישי  להצלחה