Friday, April 19, 2024   Login
  

  

אלכוהול ונהיגה 

כבר אחרי שתיית מנה אחת של אלכוהול הסיכוי להיות מעורב בתאונות דרכים עולה פי חמישה.

למה?

החומר הפעיל באלכוהול , אתנול, הוא נוזל, הוא נספג מהר דרך מערכת העיכול ומגיע במהירות למחזור הדם ומשם למערכת העצבים המרכזית – למוח.

כאשר אלכוהול מדכא את הפעילות המוחית הוא פוגע ביכולות הקשורות לתפקודי הנהג  ובהן: זמן תגובה, מעקב אחר תנועה, דריכות חלוקת קשב, עיבוד מידע, תפקוד חזותי, תפיסה, מיומנות מוטורית ומיומנות נהיגה.

כבר לאחר מנת המשקה הראשונה נדרש לנהג יותר זמן לקלט  מסרים  מהסביבה, ראייתו נפגעת ויכולתו לתת הוראות למערכת השרירים איטית יותר.  זמן התגובה מתארך ב 10-30 אחוז. בנהיגה משמעות הדבר שמהירות התגובה, היכולת לקבל החלטות במצבי לחץ, לשפוט מרחק ומהירות ולבצע פעולות פשוטות  -יכולת זאת נפגעת.

אלכוהול פוגע גם בראיה. נהג ששתה משקה אלכוהולי מתקשה לראות למרחק. טווה הראיה שלו מתקצר. כך שהוא מתקשה לראות מה קורה בשולי הכביש, הוא מתקשה בראיית לילה. לעיתים יכולת הראיה נפגמת בשיעור של 25% ולעיתים הנהג יראה כפול.

אלכוהול מגביר את בטחונו העצמי של הנהג מצב היכול להביא לקבלת החלטות מוטעית, מוכנות ללקיחת סיכונים על הכביש או הערכה מוטעית הנוגע ליכולתו של הנהג לנהוג במצבו.

מכיוון שאלכוהול הוא חומר מדכא, הוא עלול להביא לידי הירדמות הנהג או לפגוע ביציבותו על הכביש.

מה אומר החוק?

נהיגה בשכרות מוגדרת כנהיגה תחת השפעת אלכוהול בריכוז של מעל 0.05% לכל 1 ליטר דם (50 מ"ג), או לחילופין מעל 240 מיקרוגרם אלכוהול בכל 1 ליטר אוויר נשוף. היה ונהג נתפס ובגופו ריכוז אלכוהול גבוהה מהערכים הקבועים בחוק – הרי שהוא נוהג בשכרות.

כמה אלכוהול מותר לשתות ולנהוג?

ובכן, התשובה לשאלה אינה אחידה והיא מושפעת מגורמים שונים. על ספיגת האלכוהול בגוף משפיעים גורמים כמו  מין ומשקל הנהג, כמו כן, האם אכל לפני ששתה, או ששתה על בטן ריקה. לכל אדם קצב פירוק אלכוהול שונה, כשם שהשפעת האלכוהול על ההתנהגות הינה משתנה בין אדם לאדם.

ומה לגבי נהג חדש ונהג צעיר?

בדצמבר 2010 חוקק חוק חדש המפחית את כמות השתייה  לנהגים בני פחות מ 24 ולנהגים חדשים. החוק החדש קובע כי  לנהג חדש ולנהג צעיר אסור לנהוג ברכב  עם ריכוז האלכוהול בדמם עולה על 10מילגרם בכל 100 מיליליטר דם ,  או אם ריכוז האלכוהול עולה על 50 מיקרוגרם בליטר אחד של אוויר נשוף. משמעות החוק שנהגים צעירים ונהגים חדשים לא יכולים לשתות ולנהוג.

נהיגה בשכרות גוררת בעקבותיה פסילה מידית של רישיון הנהיגה לשנתיים לפחות על ידי בית המשפט, לעיתים בצרוף מאסר או קנס. לחובת הנהג נזקפות 10 נקודות. יתכן אף שיאסר שימוש ברכב של הנהג השתוי לתקופה של שלושים יום ואף יותר.

החוק מתיר לשוטר לבצע בדיקת אלכוהול לנהגים גם ללא חשד מוקדם.  נהג המסרב לבדיקת שכרות ייחשב כמי שנהג בשכרות.

  
  

בית חינוך גליל מערבי, ת.ד 56 נהריה. טלפון : 04-9933333 , פקס: 04-9520252 

מסלול  אישי  להצלחה