Friday, April 19, 2024   Login
  

חטיבת ביניים – מעבר נכון בין ביה"ס היסודי לביה"ס התיכון

טעויות הן חלק טבעי מההתבגרות. ניתן לצפות להן ויש ללמוד מהן. אולם ילדים פורחים כמו פרחי אביב כאשר הם זוכים לשבחים. הם רוצים כל כך שיבחינו בהם ויעריכו אותם. הם רוצים להצטיין ושמצוינות זו תורגש. (ארל נייטינגייל)

כולנו עוברים, במהלך שנות הילדות וההתבגרות, תחנות שונות במסע לעבר הבגרות. מהבית הפרטי יוצאים הילדים לגן הילדים, שם הם לומדים לשחק ולפעול בחברת בני גילם. בבית הספר היסודי המשחק מקבל מינון שונה, ביחס ללמידה מובנית ומכוונת. מכאן ואילך הדגש על למידה צפוי לגדול משנה לשנה, עד להיותנו בוגרים אוטונומיים, המסוגלים לפעול בחברותא, לתרום למשפחתנו ולקהילה בה אנו חיים, ובמידה רבה גם ללמוד באופן עצמאי, למידה שלא מסתיימת, לכל אורך חיינו.

חטיבת הביניים מקבלת ילדים שעיצבו את עצמם במידה רבה בתחנות חייהם עד כה. תפקידנו המשמעותי ביותר הוא לאפשר להם להיקלט בצורה מיטבית, תוך הכרה בצרכים,  בידע ובמיומנויות שלהם, לצד סיוע בהתמודדות שלהם עם מגוון אתגרים: השלמת פערי למידה עקב כיסוי שונה של חומר הלימוד בבתי הספר השונים, פיתוח וחיזוק מיומנויות למידה הנדרשים להתמודדות יעילה עם הדרישות של חטיבת הביניים ובהמשך עם דרישות התיכון, איתור וטיפול בקשיים וליקויי למידה, כולל כאלה שלא אובחנו עד כה, פיתוח וחיזוק מיומנויות ארגון זמן ומנהיגות עצמית,  ועוד אתגרים הדורשים מענה מקיף.

על אתגרים אלו  אלה נוספים אתגרים הנובעים ממאפייני הגיל, שהוא גיל מעבר לכל דבר: בניית הזהות האישית, התמודדות עם השינוי בסביבה החברתית והלימודית, במקביל לשינויים פיזיולוגיים ורגשיים, חיפוש אחר דמויות משמעותיות להזדהות ועזרה בהתוויית הדרך.

בבחינה מדוקדקת של הישגי תלמידים לאורך זמן, נמצא כי סיכויי הצלחתם בסיום התיכון נקבעו במידה רבה על ידי המענה שקיבלו, או לא קיבלו, בתחילת דרכם בחטיבת הביניים.

על  מנת להתמודד עם אתגרים אלה, נבנתה בבית חינוך גליל מערבי תכנית פרטנות  לתלמידי חטיבת הביניים, אשר יצרה מסגרות למידה פרטנית בקבוצות קטנות במקצועות עתירי שפה, באנגלית, במתמטיקה ובמדעים. בקבוצות אלה מותאם קצב ואופן הלימוד לצרכי כל תלמיד ותלמידה.

תכנית זו הצליחה לסייע לתלמידים הן ברכישת המיומנויות הנדרשות והן בצמצום הפערים הלימודיים. הצלחת תכנית הפרטנות נובעת במידה רבה מכך שאיננו מתמקדים בסיוע לימודי בלבד, אלא מציבים מולו סיוע רגשי  על מנת ליצור את הבסיס הנדרש להצלחה מתמשכת.

הניסיון הייחודי,  בקנה מידה ארצי, שצברנו ביישום הפרטנות בביה"ס, מוכיח כי ניתן ליצור מענה הולם, מותאם באופן פרטני ודינמי לצרכים המתעדכנים של התלמידים, תוך צמצום אמיתי של הפערים ובניית בסיס מוצק להמשך למידה והצלחה בכיתות  ההמשך בחטיבת הביניים ובתיכון.

פרטנות בחטיבת הביניים כוללת את המרכיבים העיקריים הבאים:

1.      כיתות קטנות המאפשרות להגיע לכל תלמיד הן רגשית והן לימודית, ומתן מענה פרטני אמיתי.

2.      ריבוי שעות של המחנך בכיתה על מנת לסייע לתלמיד בחיבור למחנך כדמות משמעותית ויצירת קשר משמעותי תלמיד- מחנך.

3.      צמצום ומיקוד מקצועות הלימוד בכל שנה,  במטרה למקד את התלמידים  ולאפשר מפגש עם פחות מורים, לשעות לימוד רבות יותר.

4.      קבוצות למידה פרטנית בהתאמה לצרכי התלמידים - החל מהמתקשים וכלה במצטיינים

5.      מיפוי דינמי: בדגש על רכישת מיומנויות למידה ובניית מסוגלות דרך זימון חוויות הצלחה. מתבסס במקביל על:

א.      הערכה יחידנית של כל תלמיד ביחס לעצמו.

ב.      הערכה משווה הממקמת את התלמידים והישגיהם לא רק כלפי עצמם אלא ביחס לכלל השכבה, על מנת להבטיח התכוונות לשילוב מלא של כל התלמידים במסגרת הלמידה הכיתתית השוטפת – בסופו של דבר.

סדנת ייעוץ בהנחיית המחנך והיועצת, בדגש על תקשורת בינאישית ובניית הזהות האישית במסגרת החברתית החדשה

בית חינוך גליל מערבי, ת.ד 56 נהריה. טלפון : 04-9933333 , פקס: 04-9520252 

מסלול  אישי  להצלחה