Friday, April 19, 2024   Login
 קניות באינטרנט

קניות באינטרנט כבר מזמן הפכו לחלק בלתי נפרד מחייהם של מיליוני אנשים בעולם. גם בארץ, מאות אלפי לקוחות כבר גילו את הקניון הגדול ביותר בעולם, שמאפשר להם לחסוך זמן וכסף, ולהיחשף למגוון אינסופי של אפשרויות.

האינטרנט מהווה כלי פשוט ונוח עבורנו לבצע קניות בצורה חכמה: להשוות מחירים, לחסוך זמן יקר, להיחשף למוצרים ואתרים ייחודיים ולמצוא בדיוק את מה שאנחנו מחפשים ולא רק את ההיצע המצומצם שזמין לנו בעת קנייה בחנות פיזית.

בין כל יתרונותיה של הקנייה ברשת, חשוב לזכור שגם כאן - ממש כמו ברכישה בחנות - יש כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון ולשים לב אליהם, כדי שנוכל להינות מחווית הקנייה המושלמת. לצורך כך, אספנו עבורכם מספר טיפים שמהווים את הבסיס לקנייה נכונה ובטוחה ברשת:

הקיבעון הוא מן השטן: כדי ליהנות מכל האפשרויות מומלץ לפתוח את הראש ולהכיר כמה שיותר אתרים וזירות מכירה. דווקא המוצרים הכי מוטרפים וייחודיים יחכו לכם באתרים הפחות ידועים, ובינינו - חלק גדול מהכיף זה לגלות דברים חדשים ולאו דווקא לקנות באתרים שכל הישראלים כבר חרשו עליהם. אני אוהבת להירשם לרשימות הדיוור של אתרים ממדינות שונות וכך להיחשף כל פעם למוצרים מגניבים שלא העליתי על דעתי שהם קיימים. היזהרו, זה ממכר!

אל תתפתו ל"ניסים": בסופו של דבר, אתם משלמים תמורת מוצר או שירות שאתם מעונינים לקבל, בדיוק כמו בחנות "רגילה". לכן, כל דבר שהייתם נמנעים ממנו בחנות "רגילה", תקף גם כאן. האתר נראה לכם חשוד? המחירים שהוא מציע זולים מדי (מישהו אמר אייפון 5 ב-60 דולר?)? אלו דברים שצריכים להדליק לכם נורה אדומה.

קנו בצורה בטוחה: אחד הדברים הכי כיפים בקנייה באינטרנט הוא לגלות אתרים חדשים ומותגים שלא כולם מכירים. אין בעיה לקנות גם באתרים קטנים ופחות מוכרים אבל חשוב לוודא שהאתר בו בחרתם לקנות הוא אתר המאפשר קנייה בטוחה. ודאו כי קיימת באתר אופציית תשלום באמצעות PayPal, המאשרת כי מדובר באתר מאובטח ואמין. העדיפו תמיד לשלם באמצעות PayPal ובכך להימנע מחשיפת פרטי כרטיס האשראי שלכן בפני האתר.

אל תתעצלו: בעת רישום לאתר קניות או לשירות תשלומים כמו PayPal תתבקשו לבחור סיסמא. הרבה נאמר אודות הסיסמא: כשהיא קצרה מדי או פשוטה מדי, עלולים לנחש אותה. כשהיא ארוכה ומסובכת מדי (ב-Gmail, למשל, אפשר להזין סיסמא של עד 200 תווים) גם אתם חוששים שתשכחו אותה. הפיתרון - ביחרו סיסמא שיש לה משמעות עבורכם, אך משמעות פרטית ככל שניתן, והקפידו לשנותה מדי כמה חודשים.

אל תשתמשו באותה הסיסמא בכל מקום באינטרנט. הנוכלים כיום מחפשים רעיונות לסיסמא שלכם ברשתות החברתיות ובמידע שנמצא אודותיכם שם, וחשוב להיות מודעים לעניין (אם הסיסמא למשל היא השם של בן/בת הזוג, והפרופיל שלכם בפייסבוק פתוח כך שכולם יכולים לראות עם מי אתם במערכת יחסים, הסיסמא שלכם כבר לא בטוחה כמו שחשבתם).

היו עירניים: בעולם שבו הכל מקוון, צצים גורמים שמנסים לנצל את ההזדמנות כדי לבצע הונאות. ישנם הרבה כלים טכנולוגיים להתגוננות מול הונאות אך הצעד הבסיסי ביותר הוא פשוט לפתוח את העיניים ולשים לב. אולי נתקלתם בעבר במיילים שנשלחו לכאורה מהבנק או מחברת התשלומים שלכם, ובו התבקשתם להקליק על קישור ולהזין את הפרטים האישיים שלכם.

למעשה מדובר בפישינג – שיטת הונאה שמטרתה לגנוב את הזהות הדיגיטלית שלכם. ישנן מספר דרכים לזהות הודעות פישינג, וככלל - לעולם אל תקליקו על קישורים שמגיעים אליכם כלינק במייל שקיבלתם לצורך הזנת פרטים. גם אם אתם חושבים שמדובר בהודעה "כשרה"; היכנסו ישירות לאתר ובצעו כניסה מסודרת ולא דרך הקישור שנשלח.

 

הודעות פישינג לרוב ישדרו תחושת דחיפות ויקראו לפעולה מהירה, או לחלופין יתריאו מפני חסימת חשבון או הגבלתו מסיבות לא ברורות וכן יפנו למשתמש בשם גנרי ולא בשמו הפרטי. פרמטר נוסף שיעזור לכם לזהות שמדובר בפישינג הוא כתובת הדוא"ל או ה URL של הלינק, שלרוב יכילו את שם האתר שאליו הם מנסים להתחזות אך לא יכילו את כתובת האתר הרשמי (לדוגמא ישתמשו בסיומת org או net במקום com).

הונאות רבות מבוססות על שליחת מיילים שנראים לכאורה זהים לאלו של הבנק, מס הכנסה, ואתרים מוכרים כמו PayPal. אני יכולה לומר בוודאות שלעולם לא יישלח מטעם PayPal מייל ללקוח בו הוא מתבקש לחשוף את פרטיו האישיים, הפיננסיים, או את סיסמתו, ואני בטוחה שכך נהוג גם באתרים אחרים בתחום התשלומים. במקרה של ספק תמיד ניתן לפנות לשירות הלקוחות ולברר האם מדובר במייל אמיתי או התחזות.

אתם לא לבד: גם אתרי קניות באינטרנט מחויבים לעמוד בעקרונות של הגנת הצרכן. דווקא בגלל שבאינטרנט הכל שקוף וגלוי, החנויות הגדולות מקפידות לעמוד בסטנדרטים גבוהים של שירות ומחויבות ללקוח. מעבר לכך, קיימים אמצעי זהירות נוספים בהם ניתן לנקוט. לדוגמא בעת רכישה באמצעות PayPal, תוכלו ליהנות מהגנת הקונה של PayPal, המעניקה לכם כתובת נוספת במקרה של בעיה עם המוצר או האתר, או לפנות לחברה על מנת לקבל את הכסף בחזרה במידה ונתקלתם בהונאה או שלא קיבלתם את המוצר.

בכל מקרה, מומלץ לקרוא את תקנון האתר ממנו אתם רוכשים בכדי לקבל תמונה מלאה בנוגע למדיניות האתר במקרים שונים.

השוו מחירים, גם של מוצרים וגם של עלויות שילוח: בניגוד לקניונים ההומים או למרכזי הקניות הגדולים, ברשת קל ומהיר להשוות מחירים. אל תבצעו רכישה באתר הראשון אליו הגעתם, עירכו חיפוש נוסף של המוצר באתרים מקבילים ורק אז בחרו היכן לבצע את הרכישה. חשוב לזכור להשוות גם את פרמטר המשלוח. לעיתים, המשלוח עם חברות שילוח יהיה זול יותר מהמשלוח שמציע האתר עצמו. חברות השילוח מפרסמות באתר שלהן מחירון שהופך את עבודת ההשוואה לקלה יותר.

 עבודת קייץ

עובדים בקיץ?

לפניכם קישורים שימושיים:

אתר שרות התעסוקה:

http://www.taasuka.gov.il/Taasuka/Employee+Services/AvodaLanoar2009

אתר כל זכות:

http://www.kolzchut.org.il/he/%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%A8_%D7%A2%D7%95%D7%91%D7%93?gclid=CNDbk6bUm7ECFcNN3wodMzHjgA

שימרו על זכויותיכם, חופשה מהנה

 

 ה"טיפ" השבועי לצרכנות נבונה

לא משנה אם אנחנו ילדים או מבוגרים, לכולנו יש כמות מוגבלת של כסף שאיתה אנו יכולים לקנות את הדברים שאנחנו רוצים.

אם תשתמשו בכסף שיש לכם בצורה נכונה, תגלו שעם אותו סכום תוכלו לעשות הרבה יותר – לקנות יותר דברים, לצאת ליותר בילויים – ואפילו לחסוך יותר. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להימנע מלבזבז כסף על דברים מיותרים, כך שתוכלו לעשות איתו יותר דברים שחשובים לכם.

 חפשו מבצעים

      יש סרט חדש שאתם מתים לראות? משחק חדש יצא לחנויות ואתם מרגישים שאתם פשוט חייבים להשיג אותו? זמר שאתם מתים עליו מגיע להופעה? עצרו רגע לפני שאתם קונים וחפשו מבצעים שיאפשרו לכם לשלם פחות בעבור ההנאה.

אפשר למצוא לא מעט מבצעים מיוחדים והנחות דרך מועדוני לקוחות או הטבות שמקבלים במקומות עבודה גדולים - ושווה לכם להתייעץ עם ההורים ולראות אם יש להם הנחה שהם יכולים לקבל. כדאי גם לחפש מבצעים בפרסומות בעיתונים, באתרי אינטרנט ובחנויות עצמן.

 חשיבה ביקורתית

פתחתם את הטלוויזיה וראיתם פרסומת מושכת שמציגה מוצר שנראה הכי מגניב בעולם? קראתם בפרסומת בעיתון שמוצר מסוים הוא הטוב ביותר? פרסומות מקיפות אותנו מכל עבר – הן נמצאות על המרקע, ברדיו בשלטי חוצות ברחוב, בעיתונים ובאינטרנט. המטרה שלהן היא לשכנע אותנו לקנות מוצרים ולהשתמש בשירותים של חברות שונות.

הפרסומות יכולות להיות מפתות מאוד, אבל לפני שאתם מתפתים לקנות מוצר בעקבות פרסומת מושכת עצרו וחשבו אם המוצר שווה את הכסף ואם אתם באמת זקוקים לו. וזכרו: גם אם הפרסומת מספרת שזה "המוצר הכי טוב בעולם", אל תחשבו אוטומטית שזה תמיד נכון.

 

 לא חייבים מותגים

לפעמים, מוצר ששייך לחברה גדולה ומוכרת, יכול לעלות הרבה יותר כסף ממוצר דומה שמיוצר על ידי חברה מוכרת פחות. אל תתפתו לקנות פריט שיוצר על ידי חברה מסוימת רק בגלל שם החברה או הסמל המפורסם שמצורף למוצריה. לפעמים, מוצרים של חברות לא כל כך מוכרות, יכולים להיות טובים לא פחות וזולים בהרבה ממוצרים של חברות ידועות.

לפני שאתם שולפים את הארנק - בדקו אם תוכלו להשיג מוצר דומה שמיוצר בחברות ידועה פחות, במחיר זול בהרבה. חבל לשלם יותר על מוצר שהוא כמעט זהה, לא?

 חושבים לפני שקונים

קרה לכם פעם שראיתם אצל חבר דבר מה ומיד חשבתם "גם אני רוצה כזה"?

יצא לכם לעבור מול חלון ראווה, להיתקל בפריט ולקנות אותו באותו רגע ממש?

כל אחד מאתנו נתקל במצבים מהסוג הזה. אנחנו מוקפים באין סוף פיתויים שמגיעים אלינו הטלוויזיה, מהרחוב, מחנויות ובעצם כמעט מכל מקום.

הפיתוי הגדול יכול ליצור בכם רצון עז מאוד להשיג משהו באותו הרגע, אבל קנייה כזו עלולה לגרום לכם להשקיע כסף בדברים שאתם לא ממש צריכים, או לקנות פריטים במחירים לא משתלמים.

אז מה עושים? כשאתם רואים פריט שאתם רוצים, אל תקנו אותו באותו הרגע. אחרי שההתלהבות הראשונית תירגע, שאלו את עצמכם האם אתם באמת מעוניינים בו? האם אין ברשותכם כבר דברים דומים? האם באמת תיהנו ממנו לאורך זמן? רק אם התשובה לכל השאלות היא חיובית, יתכן שבאמת כדאי לכם לקנות את המוצר.

בית חינוך גליל מערבי, ת.ד 56 נהריה. טלפון : 04-9933333 , פקס: 04-9520252 

מסלול  אישי  להצלחה